3.8.06

Computerles aan groep 8.


Eind jaren 80 hebben een aantal ouders van de H. Hartschool de 5 computers op eigen gemaakte tafels geplaatst. Die tafels werden voorzien van wieltjes van ziekenhuisbedden. Kleine kleuren-TV's dienden als monitor. Gegevens werden opgeslagen op een casette-recorder. Dat laden en opslaan van gegevens ging gepaard met een vreemd geluid. Heb je wel eens een fax via de telefoon ontvangen? Dat geluid hoorden de leerlingen ook. Verder was op iedere tafel een printertje aanwezig. Die had een rolletje papier van ongeveer 8 cm breed. Met een simpele tekstverwerker maakten de leerlingen van groep 8 teksten voor de eigen krant. Knippen en plakken gebeurde nog met de schaar. De computers waren daartoe nog niet in staat. Tekeningen werden met zwarte fijnschrijvers gemaakt. Zo ontstond een voor die tijd heel aanvaardbaar klassenkrantje.

Bijdrage uit 2010:

20 Jaar geleden verscheen in 't dagblad de Limburger 'n artikel met de kop:
.


School in Neer voorloper landelijk onderwijsproject!.
De hele school en vooral de leerlingen, waren erg enthousiast. Na school moesten we ze naar huis jagen. Iedereen wilde tafeltjes en woordjes oefenen. Bekijk de filmpjes maar eens. Ze staan in de link: Filmpjes H. Hartschooltijd. Toen bemerkte ik ook al dat veel van mijn collega's de computer niet zagen zitten. Ze vonden 't maar niks. Dat de jeugd zo positief reageerde op 't leren met de computer werd weggewaaid met: Van dat ding leren ze niks, ze spelen maar wat! Ook later toen de leerlingen van groep 8 allang konden plakken en knippen met de computer, leverden de meesters en juffen nog echt knip- en plakwerk in. Voor de kleinkinderen van mij: "Ze knipten toen nog ouderwets met 'n schaar en plakten met plaksel uit 'n plakpotje. Isabella doet dat ook nog!" Ik heb honderden uren gestoken in 't ontwikkelen van onderwijsprogramma's, voor de leerlingen maar ook voor de leerkrachten. In 't leerlingen-volgsysteem verwerkte ik duizenden toetsresultaten. De leerlingen- administratie heeft me in 't begin veel hoofdbrekens gekost. Ik ondekte bij 't maken van de personeelsadministratie dat de computer van toen niet naar 'n andere eeuw kon stappen. De oude meester, geboren uit 1874, kwam in 1974 terecht. Onze video's moesten ook in de computer. "Kun je niet", was de vraag, "'n programma maken dat ons helpt bij 't vinden van 'n bepaalde film. Dus bijvoorbeeld 'n film over honden. Als je honden intikt dan verschijnt op 't scherm welke video's iets over honden hebben, 't nummer, de teller waar de video op de band begint, de duur in minuten, geschiktheid groep enz. Ik hoor ze 't nog zeggen: Har duit det väöl te gaer! 't Is ziene hobbie! Hennie hoor ik wat anders zeggen: Doe bös waal gek!